Rozhovor s BAGOBAGO: Crowdfunding jako parádní marketing

SMLXL

  „Už se vám někdy stalo, že vás bolely nohy a neměli jste si kam sednout?“ tak začíná veleúspěšné video crowdfundingové kampaně sedacího batohu BAGOBAGO, které shlédlo více než 100 000 lidí. Petr Hudeček z BAGOBAGO nám prozradil, jak český vynález vycrowdfundoval přes 200 000 Kč a způsobil poprask nejen na Facebooku, ale i mimo něj.

Co je BAGOBAGO?

Sedací batoh, na první pohled obyčejný batoh, který má ale elegantně zabudovanou stoličku, na kterou se můžete kdekoliv posadit. BAGOBAGO máme patentované, takže je to v podstatě malý český vynález.

Na co jste ve vaší crowdfundingové kampani vybírali peníze?

Na to, abychom BAGOBAGO rozšířili mezi lidi. Jako malá firma se těžko dostáváte do velkých prodejních sítí. Ještě nemáte vlastní marketingové a prodejní kontakty, ani prostředky. Chtěli jsme vybrat peníze, abychom mohli naše batohy předvést na festivalech, ukázat je lidem a dostat se tak do povědomí. Crowdfundingová sbírka také představovala příležitost pro marketingovou podporu, díky které se BAGOBAGO mohlo rozšířit po Internetu. Na tohle je crowdfunding opravdu super.

Proč jste jako způsob, jak o sobě dát lidem vědět, zvolili zrovna crowdfunding?

Crowdfunding je skvělí ve dvou věcech: Jednak můžete vybrat peníze na podporu toho, co děláte, ale také si ověříte, jestli o to, co děláte, je skutečně zájem. Crowdfunding tedy není jen finanční podpora, ale i marketingová, u které se dozvíte názory lidí. Tušili jsme, že náš sedací batoh BAGOBAGO má široké využití, ale až crowdfunding nám to potvrdil.

SMXLL

V jakém týmu jste vaši crowdfundingovou kampaň dávali dohromady?

Jsme tým tří bratrů a taťky. Nejstarší bratr byl shodou okolností jeden z mála v ČR, který ještě před vytvořením prvních českých crowdfundingových portálů už sám o crowdfundingu něco věděl. Prostřední brácha je úspěšný režisér, takže jsme ho využili k vytvoření videa.

Jak crowdfunding ovlivnil váš tým?

Hodně jsme si vyjasnili, jak to mezi námi funguje. Je pro nás super, že míváme odlišné názory. Začali jsme si sebe navzájem také víc vážit.

Jak jste vaší kampaň připravovali?

Příprava nám trvala přes tři měsíce a zpětně jsme si říkali, že jsme potřebovali ještě víc času. Už jenom to, že člověk prochází kampaně na českých i zahraničních portálech, sleduje ty úspěšné i neúspěšné, co neúspěšní udělali za chyby a naopak co udělali ti úspěšní dobře.

Další je vymyslet dobré odměny. Crowdfunding je lepší pro nehmotné věci. Hry a obecně nehmotné projekty fungují geniálně, protože odměny se dají dělat zajímavě a firmu to moc nestojí. Zážitky mají lepší efekt, než když řeknu, že dělám varné konvice, tak vám pošlu varnou konvici. Není to tak zajímavé a ani efektivní, protože musíte zaplatit náklad za vyrobení dané věci. U nehmotných věcí je náklad menší a crowdfunding tedy může být z ekonomického hlediska výhodnější.

Měli jste ještě před začátkem kampaně už nějakou základnu fanoušků?

Měli. Je třeba, abyste už před začátkem kampaně měli kolem sebe lidi, kteří o vaší kampani vědí a jsou ochotni vám pomoct. I toto jsme připravovali. Je třeba vypotřebovat všechny možnosti, které máte, včetně kamarádů a svého okolí. Připravovali jsme taky Facebookovou kampaň.

Pozorovali jste během vaší crowdfundingové kampaně nějaké zásadní momenty?

Hranice, kdy většina lidí začne skutečně věřit, že se vaše cílová částka opravdu vybere a oni tak skutečně dostanou svou odměnu a ne zpět své peníze, je kolem 50%. Pak se vám rapidně nastartuje vybírání. Nejtěžší je vybrat těch přibližně 50%. Jakmile jsme pak vybrali celou cílovou částku, lidé už prakticky s jistotou nakupovali konkrétní odměny. Nakonec jsme tak vybrali 180% toho, co jsme původně chtěli. Nejdůležitější ale je ten moment dosažení hranice 50% přes kamarády, známé a Facebook.

Jak rychle vám příspěvky přibývaly?

Na začátku máte větší boom díky známím a kamarádům, kteří Vám pomůžou. Prostředek je pak trochu hluchý. Proto je potřeba začít tlačit a kampaň posouvat dál. Na konci už pak záleží, jestli máte vybranou cílovou částku a jestli chcete mít ještě lepší výsledek nebo ne. My udělali chybu, že jsme do toho na konci ještě víc nešlápli. Věděli jsme, že už máme 100% vybraných, takže jsme do toho příliš netlačili, což byla docela škoda, protože jsme mohli dosáhnout ještě lepšího výsledku, než 180% cílové částky. Už se ale stalo, můžeme se z toho leda poučit.

Jak jste se o svou kampaň v průběhu starali?

Největší propagace u nás probíhala přes Facebook. Měli jsme výhodu v tom, že jsme měli zajímavý produkt a naše video bylo velmi úspěšné. Šířilo se samo. Měli jsme obrovský počet neplacených sdílení, což pro nás bylo klíčové. Velká část práce byla návrh správného obrázku a textu v příspěvku. Jsou prostě kombinace obrázků a textů, které fungují a které nefungují. Musíte to všechno sledovat a reagovat. Ozývali se nám také novináři, kteří o nás chtěli napsat články. To celému projektu i pochopitelně firmě pomohlo.

SMXLL

Co myslíš, že bylo nejdůležitější pro úspěch vaší kampaně?

Určitě video a podpora sociálních sítí. Videa jsou nejen v crowdfundingu důležitá. Pokud jsou krátké, úderné a vytvoří mezi divákem a produktem či službou emoční vazbu, stanou se silným pomocníkem. Myslím, že se bráchovi velmi vydařilo. Video bylo bezpochyby to, co nás nejvíc tlačilo dopředu.

Bylo něco, co vás na crowdfundingu překvapilo?

Nás překvapilo to, že už tehdy o crowdfundingu dost lidí vědělo. Nečekali jsme, že jej bude znát tolik lidí a bude o něj takový zájem. Další věc byla, že crowdfunding nesledují jen lidi, kteří chtějí odměny, ale i spousta podnikatelů. Ti sledují, jak jsou výrobky úspěšné a pak je zařazují do svých sortimentů. Tušili jsme, že se nám někdo takový ozve, ale překvapilo nás, kolik jich nakonec bylo.

Jak tedy vaše crowdfundingová kampaň ovlivnila BAGOBAGO jako firmu?

Určitě velmi pozitivně. Posunulo nás to dál. Také jsme se utvrdili, že lidé mají o BAGOBAGO velký zájem a že to co děláme, je dobrá věc. Posunulo nás to ekonomicky i psychicky. Když se daří, tak je samozřejmě větší chuť do podnikání a obětování vice času pro celou věc.

Dozvěděli jste se díky crowdfundingu něco překvapivého o vašich zákaznících?

Překvapil nás záběr našich zákazníků. Měli jsme představu o tom, kdo by o BAGOBAGO mohl mít zájem, ale ozvali se nám lidé z různých oborů, profesí a sportů, o kterých jsme kolikrát ani neměli tušení, že existují.

Co bys poradil někomu, kdo zvažuje crowdfunding?

Určitě bych řekl, promyslete si vše dost dopředu a buďte proaktivní, aby vaše kampaň měla co největší efekt.

Při přípravě jste procházeli už proběhlé kampaně. Co jste vysledovali jako klíč k úspěšné crowdfundingové kampani?

Jednoduše chytlavé video, zajímavé a dobře odstupňované odměny a v neposlední řadě pochopitelně zajímavý projekt. Zní to jednoduše, ale těžce se to provádí. Netroufám si víc konkretizovat, protože každý projekt je jedinečný a k jeho úspěchu může vést víc cest.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.