Tři kampaně na Indiegogo, dvě na Kickstarteru. Jen málo lidí v ČR se může pochlubit větší zkušeností se zahraničním crowdfundingem. David Paškevič, student ČVUT a vynálezce 3D pera 3Dsimo se svým univerzálním pomocníkem právě dobývá Kickstarter znovu. Jeho kampaň stále ještě běží a přitom už nyní získal přes 4,7 miliónů Kč. Více než 550% jeho původního cíle. Jak se mu to povedlo?

Kde všude jste všude crowdfundovali?

V roce 2011 jsem se dozvěděl o Indiegogo, o dva roky později jsme tam udělali svoji první kampaň. Pak další dvě. Byl v nich vidět posun ve vývoji produktu. Prodali jsme se celkově 330 kusů. Neodhadli jsme ale cenu materiálu, poštovného a výroby. Takže to, co jsme získali, jsme zpětně vydali na nákladech.

Potom jste měli další kampaně…

O téměř 2 roky později jsme už jako hotová firma vstoupili na Kickstarter s 3Dsimo mini. Po 30 dnech jsme vybrali 41 500 dolarů, ale chtěli jsme minimálně 70 000, takže jsme cíl nesplnili. Myslím, že jsme udělali chybu v tom, že jsme o 3Dsimo mluvili moc technicky. Je potřeba si uvědomit, že lidi váš produkt nikdy neviděli, a vy jim to musíte podat tak, aby to pochopili. Odradili jsme je taky tím, že jsme měli jako jednotlivé stretch goaly (mety nad původní cílovou částkou, kdy se otevírají nové odměny, pozn. redakce) jednotlivé nástavce. Původně jsme měli 700 podporovatelů, ale 300 jich postupem času odešlo.

Jak můžou podporovatelé v průběhu kampaně odejít?

Na Kickstarteru máte určenou dobu, kdy si může podporovatel svůj příspěvek rozmyslet. Podporovatelé vám pouze slíbí, že vám příspěvek dají. Až po konci kampaně se ale z jejich účtu začnou stahovat peníze. Je nutné si dát pozor, kdy se lidem vyplácí mzdy, aby měli peníze na účtu pro vyplacení příspěvku. Pokud nemají, máte 7 až 14 dní na to je přesvědčit, aby si od někoho půjčili, nebo se jejich příspěvek škrtá.

Co se stane, když se peníze nevyberou?

Projekt je pak neúspěšný.  Stává se, že projekty mají cíl 100 000., vyberou třeba 105 000, ale nakonec skončí s 95 000 dolarů. Musí se počítat s 5 až 10 % lidí, kteří během závěrečného vybírání příspěvků odpadnou.

Proč jste do crowdfundingu šli?

Potřebovali jsme peníze na rozjezd nového produktu. Vývoj fyzického produktu je hrozně nákladný. Neměli jsme jednorázovou investici, proto jsme potřebovali portál jako Kickstarter SLXLMnebo Indiegogo, který nás podpoří. Navíc nemůžete zainvestovat 5 milionů Korun do produktu, u kterého nevíte, jestli o něj vůbec bude zájem. To je právě výhoda Kickstarteru. Zjistíte, jaký je o váš produkt zájem. Zároveň to ale může i klamat. Když nemáte úspěch, tak to nemusí znamenat, že váš produkt není dobrý.

Jak jste připravovali vaše kampaně?

Když začneme s Indiegogo, tam to bylo amatérské. Sehnali jsme levného grafika a kameramana. Většinou se nám o to starali kamarádi. Postupem času jsme dosáhli toho, že jsme byli firma a měli jsme i nějaký rozpočet, takže první kampaň na Kickstarteru jsme se už snažili dělat profesionálně.

Co jste ve druhé kampani na Kickstarteru udělali jinak?

Ve druhé kampani jsem měsíc věnoval tomu, že jsem všechno průběžně aktualizoval pro 405 fanoušků, kteří nám tam zůstali. Zval jsem je na naše diskuzní fórum, a nechal je nahlížet do naší kampaně, jak ji vytváříme. Když jsme něco vytvořili, ptali jsme se jich, jestli se jim to líbí. všichni se téměř ve většině názorů shodovali v tom, co tam chtějí. Hrozně nás to posouvalo kupředu. Postupem kampaně si taky musíte podporovatele udržet. Dávali jsme tam proto různé vizualizace nebo novinky kolem výroby.

SMLXL

Jak oslovujete přispěvatele ve druhé kampani?

Pořád oslovujeme velká média, ale víceméně jedeme hlavně přes zahraniční youtubery. Každý den nás zveřejní jeden youtuber. Oslovil jsem asi 4500 youtuberů za 2 měsíce. Každý den jsem je hledal 14 až 15 hodin. Oslovoval jsem je takovým spamovým emailem. Nabídl jsem, že zašlu 3D SIMO. Ozvalo s kolem 1000 youtuberů. Z toho bylo asi 500 malých, 300 dalších chtělo za propagaci 5 až 35 tis. dolarů. Domluvil jsem se nakonec s několika, kteří nás propagovali zadarmo nebo za 3Dsimo.

Kolik času Vám příprava kampaně zabrala?

Všechen! (smích) Jenom příprava obsahu nám zabrala měsíc, když neberu v úvahu předkampaň nebo natočení videa. Neformálně jsme začali 6 měsíců před spuštěním kampaně, s tím, že podklady kampaně jsme asi sedmkrát změnili. Během té doby jsme také ladili produkt.

SMXLL

Překvapilo Vás něco v průběhu kampaně?

Překvapili nás lidi. Spousta z nich přispívá pravidelně. Těší se na každou aktualizaci. Kupují si odměny, protože chtějí být součástí toho dění. Chtějí vidět, jak se všechno tvoří. A na ty je nejdůležitější cílit.

Když se ohlédneš za všemi svými crowdfundingovými kampaněmi, co je podle tebe nejdůležitější pro úspěšnou kampaň?

Určitě fanouškovská základna. Bez ní nebudete mít prvotní boom a nedostanete se na první příčky na Kickstarteru. Tam vás uvidí spoustu lidí a Kickstarter vám přinese spoustu zákazníků hned v těch prvních dnech. Pak už je to jenom horší. Je hrozně důležité mít mediální pokrytí, a pokud to dokážete první den kampaně, bude to perfektní. Určitě je důležité si vybudovat emailovou základnu, a hnedka první den poslat mail: „Tak jsme tady, všimněte si nás a zafinancujte nás!“ Ideální je získat minimálně 100 % cílové částky už v prvních třech dnech kampaně.

Chcete uspět s vlastním crowdfundingem? Na Crowder.cz vychytáte tipy, triky a novinky ze světa crowdfundingu.

Napište svůj komentář

O Crowderu

Crowder pomáhá kreativcům, inovátorům a podnikavcům zorientovat se v českém i zahraničním crowdfundingu a dovést své kampaně k úspěchu.

Sledujte nás

Nejnovější články