Půjčkový crowdfunding

Půjčkový crowdfunding, nebo také dluhový crowdfunding či Peer-to-peer financování (volně přeloženo jako financování rovného s rovným) se do povědomí v ČR dostal až v posledních letech. Nejznámějším portálem je Zonky.cz, který skrze masivní reklamní kampaň tento typ půjček v ČR dostal do povědomí veřejnosti.

Portály zaměřené na půjčkový crowdfunding můžeme rozdělit na ty, které se soustředí na spotřebitelské půjčky a ty, které zprostředkovávají půjčky menším firmám a podnikatelům.

Spotřebitelské půjčky – refinancování úvěrů a půjčky na domácnost

Jak bylo zmíněno výše, mediálně nejznámějším portálem pro spotřebitelský půjčkový crowdfunding je v ČR Zonky.cz, projekt společnosti Creative Dock ve spolupráci s Home Credit v rámci skupiny PPF. Nejde tedy o žádný garážový startup, ale projekt se silným investorem a zkušenostmi se zprostředkováním spotřebitelských půjček.

Kromě Zonky.cz v Čechách narazíme také na déle fungující Bankerat.cz, který zprostředkovává aukce mezi dlužníky a věřiteli. Věřitelé nabízí půjčku poptávajícím dlužníkům, kteří následně mohou přistoupit na podmínky jednoho či více věřitelů.

bilomodra-sales-green-button-auto-s-kytkou-roboto-728x125.jpg

Podnikatelské úvěry na rozjezd kavárny i startupu

Již roky působícím portálem je Pujcmefirme.cz, který funguje podobně jako Bankerat.cz, ovšem se zaměřením na podnikatele. Portál tedy umožňuje aukce mezi dlužníky a věřiteli poptávajícími minimálně 100 000 Kč

Dalším portálem fungujícím již roky na českém trhu je Symcredit.cz, který je vedený americkou společností Symfonie Capital. Umožňuje půjčit peníze jak českým firmám, tak zahraničním skrze své napojení na americký a anglický trh. Struktura poplatků je složitější a zahrnuje několik kategorií.

Kolik bude půjčka stát?

Crowdfundingové portály si účtují 2-10% provize z vypůjčené částky v návaznosti na její výši. Některé si připočítají také administrativní poplatek. Pravidlem však bývá, že poplatky si platformy naúčtují až ve chvíli, kdy byla půjčka úspěšně poskytnuta. Výše úroku pak závisí na vaší situaci a osobním příběhu.

Prohlášení o užívání souborů cookies

Naše webové stránky www.crowder.cz používají tzv. cookies. Cookie je krátký textový soubor, který navštívená webová stránka odešle do prohlížeče. Soubory cookies umožňují webu zaznamenat informace o Vaší návštěvě, například preferovaný jazyk a další nastavení.

Cookies nejsou nikterak škodlivé pro Vaše zařízení ani pro jeho software. Jako uživatel můžete vypnout či omezit možnost užívání cookies ve Vašem prohlížeči.

Abychom dokázali lépe pochopit návštěvníky našich webových stránek
www.crowder.cz, používáme také službu Google Analytics, poskytovanou společností Google, Inc.

Služba Google Analytics používá cookies za účelem analýzy způsobu užívání našich webových stránek www.crowder.cz. Informace vygenerované souborem cookie o užívání stránky (včetně vaší IP adresy) budou společností Google, Inc., přeneseny a uloženy na servery společnosti Google, Inc. Všechna takto získaná data budou zpracována anonymně.

Data jsou určena výhradně pro vyhodnocování užívání webových stránek. Anonymita je zaručena tím, že společnost Google, Inc., nebude spojovat vaší IP adresu s jakýmikoli jinými daty, která má k dispozici. Společnosti Google, Inc., nebudou odeslána ani žádné jiné osobní údaje jako například, email, jméno, telefonní číslo.

Můžete odmítnout používání souborů cookies, čímž zabráníte sběru dat o Vás. Učinit tak můžete volbou v nastavení vašeho prohlížeče. Informace o nastavení konkrétního prohlížeče naleznete na těchto adresách:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/cs-cz

Google Chrome: https://support.google.com/

Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/cs/

Opera: https://help.opera.com

Safari: https://support.apple.com/

Více informací o cookies naleznete zde https://www.google.cz/intl/cs/policies/technologies/cookies/

Crowdfunding v ČR

“Crowdfunding” je v ČR známým pojmem pro stále větší počet lidí. Přestože ke crowdfundingovým velmocem jako je USA ještě kus cesty máme, i české portály přibývají. Jak si tedy stojíme?

Odměnový crowdfunding u nás vzkvétá

Nějznámější crowdfundingové platformy v ČR se zaměřují na odměnový crowdfunding. Největším portálem je Hithit.cz, založený v roce 2013, který se v ČR stal synonymem odměnového crowdunfingu.

Druhým portálem, který si rozhodně zaslouží pozornost, je Startovač.cz. Startovačem prošly veleúspěšné kampaně jako je Trabantem napříč Tichomořím či DVTV.

V říjnu 2015 byl spuštěn portál Penězdroj.cz, který jako první přivedl do ČR kombinovaný crowdfunding. Přispěvovatelům totiž můžete skrze Penězdroj nabídnout odměnu ale i podíl.

Mezi dalšími hráči na poli českého odměnového crowdfundingu najdeme portál Nakopni.me.

Crowdfunding už v Česku ovšem má i své pomyslné hrobečky. Jeden z nich má Fondomat, crowdfundingový portál založený v roce 2011 se značným mediálním humbukem. Fondomat byl však v roce 2015 oficiálně ukončen. Krativcisobe.cz byl další fungující portál, který ale aktuálně není aktivní.

Koncem roku 2014 ohlásila Raiffeisen Bank spuštění své crowdfundingové platformy Odstartováno.cz. Reifeisen Bank se tak stala první českou bankou poskytující financování skrze crowdfunding. Odstartováno.cz si rychle získalo velkou pozornost veřejnosti, ale po pár měsících byl portál uzavřen.

Půjčkový crowdfunding nabírá obrátky

Největším půjčkovým crowdfundingovým portálem je v ČR bez pochyb Zonky.cz, projekt společnosti Creative Dock ve spolupráci v rámci PPF s Home Credit. Zonky se zaměřuje na spotřebitelské půjčky.

V České republice najdeme i portály zaměřené na půjčky pro menší firmy a podnikatele, mezi které patří např. Fundlift.cz, pujcmefirme.cz a symcredit.com.

Rozjezd podílového crowdfundingu

Prvním portálem umožňujícím v ČR podílový crowdfunding se v říjnu 2015 stal Penězdroj.cz. Brzy ale přibyl i dlouho očekávaný Fundlift.cz, který svým propojením se skupinou Roklen a Rockaway zaujal investory i podnikatele. Dalším portálem na českém trhu je také Invester.cz, který poskytuje několik možností nákupu podílu i prodej celé firmy.

Úvod do crowdfundingu

Co je to crowdfunding?

Crowdfunding je způsob financování, při kterém větší počet jednotlivců přispívá menším obnosem k cílové částce. Crowdfundingem můžeme financovat zajímavé projekty, produkty či společnosti.

Jaké jsou typy crowdfundingu?

  • Benefiční
  • Odměnový
  • Půjčkový
  • Podílový

Co díky crowdfundingu získáte?

Peníze, díky kterým budete moct přivést k životu zajímavý projekt, nápad či firmu.

Penězi výhody ovšem rozhodně nekončí! Co tedy získáte navíc?

  • Zjistíte, co si o vašem projektu myslí ostatní.
  • Vyzkoušíte si a naučíte se propagovat svůj projekt.
  • Získáte pozornost a podporovatele ještě před spuštěním vašeho projektu.

Co vás crowdfunding bude stát?

Crowdfunding je způsob, jak získat peníze na zajímavý projekt. Rozhodně ale nejde o peníze bez práce.

Co vás čeká?

  • Důkladná připrava projektu
  • Propagace projektu před, během i po kampani
  • Komunikace s těmi, kteří by mi chtěli přispět, nebo už přispěli
  • Dodání toho, co jsme přispívajícím slíbili (poděkování, dárky, přehled o hospodaření…)
  • Případně peníze na propagaci, tvorbu materiálů a práci odborníků

Hlavně vás však crowdfunding bude stát nemálo času.

V čem je crowdfunding tak zajímavý?

Díky crowdfundingu se už celosvětově podařilo zrealizovat tisíce projektů, které by jinak zůstaly ležet v šuplíku. Crowdfunding totiž umožňuje využít sociální sítě, osobní kontakty a virální efekt k získání peněz na rozjezd.

Sílu rozhodovat o tom, kterému projektu pomůžeme k životu, máme díky crowdfundingu my. Zároveň můžeme svým projektem oslovit nekonečné množství „investorů” a zajímavé myšlenky tak proměnit v realitu.

Zásady dobré kampaně

Načasování

Projekt netrvá příliš dlouho, 30 – 50 dní by mělo stačit. Během kampaně aktivně komunikujte a nepřestávejte ani po jejím úspěšném ukončení – informujte o tom, jak svůj projekt naplňujete. Buďte realističtí ohledně termínů dodání odměn za podporu.

Video

Nemusí být profesionální, ale musí být originální. Měli byste:

  • Představit tým, být nadšení, upřímní a dobře se bavit!

  • Popsat příběh vašeho projektu, vysvětlit, proč by jej měli lidé podpořit.

  • Zobrazit či jinak ztvárnit předmět vašeho projektu a představit odměny pro přispěvatele.

  • Představit rozpočet.

Jasný popis

Nebuďte zdlouhaví, popište výjimečnost vašeho projektu jasně, srozumitelně a atraktivně. Obvykle je možné popis ještě změnit, pokud se bude ostatním zdát nejasný.

Zajímavé odměny

Odměny by měly být originální, spojené s projektem a osobní. Některé jsou nasnadě (CD s nově vydaným albem), ale snažte se být vždy originální, nabídnout něco, co nelze jen tak koupit (večeře s kapelou atd.).

Opět: nezapomeňte na náklady spojené s distribucí odměn. Doporučované příspěvky se pohybují mezi 5 – 20 eury, ale nebojte se vymyslet také nějaké zvláštní odměny pro vyšší příspěvky a také odměny pro firemní dárce.

NIKDY…

Neslibujte nic, co nemůžete dodržet.

Nenabízejte jako odměnu něco, co lze získat zdarma.

Nenabízejte duševní vlastnictví jiné osoby či organizace a nesdílejte své průkopnické inovace.

Během kampaně

Psychologické milníky jsou dva: 30% a 70%. Jejich překročení zvyšuje šanci na vybrání celé částky. Po překročení hranice 30% lidé začnou věnovat projektu pozornost. Po překročení 70% hranice začínají i skeptici věřit, že projekt uspěje. Někdy se vyplatí pomoct dosáhnout těchto hranic s pomocí vlastních zdrojů, což ovšem například zahraniční crowdfundingové portály neumožňují.

Prvních pár dnů vaší kampaně je třeba o jejím spuštění informovat co nejvíc lidí. Využijte kontakty, které jste nasbírali ještě před spuštěním kampaně. Dejte o sobě vědět a „nakopněte motor kampaně“.

Počítejte s tím, že když během prvních 10 dnů vaší kampaně vyberete minimálně 20% z vaší cílové částky, budete mít 80% šanci na úspěch celé kampaně.

Zamyslete se nad milníky, ke kterým můžete směřovat své přispěvovatele. Co uděláte, až se vybere 50% nebo 75%? A co když se vybere 150%?

Například projekt Jatka78 přislíbil, že si autoři oholí své pracně pěstěné vousy, pokud dosáhnou milníku vybraných 2,5 miliónu Kč, přestože jejich cílová částka byla 2 milióny Kč. Pomohli tak všechny motivovat k přispívání i přes dosažení cílové částky.

Jatka78 svůj úspěch postavili hlavně na neustálé komunikaci se svými fanoušky. Inspirujte se a komunikujte s těmi, kteří ve vás věří. Co se děje ve vašem zákulisí? Co zajímavého či vtipného dnes můžete sdílet?

Sdílejte své úspěchy! Jakého procenta jste dnes dosáhli? Oslavte to s vašimi fanoušky a sdílejte svůj úspěch! Nastavíte tak momentum dalším úspěšně splněným milníkům.

Systém odměn

Při sestavování odměn myslete na to, že je třeba nabídnout 5-12 zajímavých dárků za příspěvek. Odměny by měly být exkluzivní pro crowdfundigovou kampaň neboli takové, které nelze sehnat jinak, než přispěním na váš projekt v rámci crowdfundigové kampaně. Pohled do zákulisí či setkání s autory je vždy zajímavou možností.

Cena za odměnu by měla zohlednit případné poštovné a vaše náklady na její přípravu. Proto se nevyplácí nabízet odměny za cenu nižší, než je 100 Kč. Nejvíce příspěvků můžete očekávat v rozmezí 200 – 300 Kč.

Počítejte s tím, že někteří lidé vám rádi přispějí bez nároku na odměnu. V tom případě můžete nabídnout odměnu, která vás nebude stát prakticky nic – jako například děkovný email.

Nabídněte také pár odměn v řádu deseti tisíců. Počítejte s tím, že čím vyšší cena odměny, tím nižší by měly být náklady, které s poskytnutím odměny budete mít. Přispěvatel, který podpoří váš projekt v této částce, bude chtít většinu přispěných peněz věnovat projektu a ne samotné odměně. Dobrým tipem na tento druh odměn je večeře se zakladateli projektu či soukromé vystoupení v případě projektu z uměleckého odvětví.

Video

Je to jednoduché, čím lepší video, tím větší šance na úspěch. Vaše video totiž bude pravděpodobně jediným informačním kanálem, který si vaši potenciální přispěvovatelé opravdu shlédnou. Dejte si tedy skutečně záležet.

Vaše video by mělo hlavně přesvědčit, že příspěvkem lidé pomohou také sobě a to nejen k dobrému pocitu. Snažte se tedy ve vašich posluchačích vzbudit pocit, že se jich vaše problematika týká.

Vaše video by nemělo přesáhnout 2 minuty. 1 minuta je ovšem ideální. Čím dokážete během tohoto času zaujmout?

Co by mělo vaše video obsahovat?

  • Proč jste do realizace projektu tak zapálení?

  • Co vás inspirovalo?

  • Co přinášíte za novinku, vychytávku, skvělou věc, která změní svět?

  • Co získají vaši přispěvatelé, kteří vám pomůžou s realizací a proč by měli pomoct právě vám?

  • Proč jste s projektem zvolili crowdfunding a odmítáte „tradiční“ přesvědčování investorů?

Ve videu neztrácejte čas přílišnými detaily. Není třeba uvádět cílovou částku, ale spíš se zaměřte na cíl projektu a vtipné či originální podání. Na konci videa řekněte, co mají vaši posluchači udělat pro podporu – sdílet video, přispět na konkrétním portálu, pozvat kamarády?

Nezapomeňte v popisku videa na youtube.com uvést odkaz na vaši crowdfundingovou kampaň!

Propagace

Povídejte si s vašimi fanoušky

Vaši šanci získat peníze zvýšíte tím, že s vašimi fanoušky budete komunikovat neustále – nejen ve chvíli, kdy od nich potřebujete peníze. Oživte svůj Facebook, sdílejte zajímavé články a videa, bavte se se svými fanoušky. Až spustíte vaši kampaň, budou už zvyklí vás poslouchat.

Stejně tak je třeba, aby vaše komunikace s koncem crowdfundingové kampaně neuhasla. Ano, oslavte (a zapijte) váš úspěch, ale počítejte s tím, že za sebou teď máte skupinu lidí, kteří ve vás věří a stali se součástí vašeho týmu. Informujte je, jak se vašemu projektu daří, berte je jako své skalní fanoušky, kteří jsou pro váš projekt nesmírně cenní. Oplatí vám to tak, že o vás budou mluvit, jelikož se budou cítit, jako jedni z úzkého kruhu tvůrců. A hlavně… poděkujte jim! Bez nich by váš projekt byl stále jen nápad!

Sociální sítě

Facebook, Twitter, … čím více sítí, tím větší šance na dosažení cílové částky. Zapojte přátele a požádejte je, aby dali o vašem projektu vědět svým kontaktům. Buďte aktivní, ale vždy se snažte najít rovnováhu mezi šířením novinek a spamováním.

Offline propagace

Offline propagace znamená osobní schůzky s potenciálními donory. Zorganizujte setkání, kde se s takovými lidmi můžete potkat. Pokud se vaše kampaň blíží ke konci a vy se obáváte, že neseberete požadované množství peněz, zorganizujte společenskou akci a vyzvěte účastníky k přispění přímo na místě!

Opinionmakeři a celebrity

Znáte slavné lidi? Zapojte je! Mohou povědomí o vašem projektu šířit svými kanály a stát se také součástí kampaně (prostřednictvím videí, fotografií atd.).

Tradiční média

Zájem tradičních médií o projekt několikanásobně zvyšuje pozornost věnovanou dárci. Mnohem více dárců se k projektu dostane prostřednictvím přímých kanálů než prostřednictvím prohlížení stránek crowdfundingových portálů. Málokdo brouzdá po internetu s cílem podpořit nějaký projekt – jiné to je, pokud o projektu slyší v rádiu a zaujme jej. Pak si rád stránky s projektem otevře a podpoří ho.

Potenciální dárci

Komunikujte s potenciálními dárci, buďte aktivní v diskusi pod vaším projektem a ochotně odpovídejte na všechny otázky také na sociálních sítích.

Aktualizace

Aktuální informace jsou klíčové. Nahráním projektu na web práce nekončí, ale naopak začíná. Posílejte aktuální informace, mluvte s lidmi, nahrávejte fotografie, video a další materiály. Vytvořte příběh vašeho projektu a motivujte lidi, aby jej sdíleli. Nezapomínejte komunikovat ani po skončení kampaně – dost možná budete brzy dělat další!