Crowdfunding v ČR

Crowdfunding v ČR

“Crowdfunding” je v ČR známým pojmem pro stále větší počet lidí. Přestože ke crowdfundingovým velmocem jako je USA ještě kus cesty máme, i české portály přibývají. Jak si tedy stojíme?

Odměnový crowdfunding u nás vzkvétá

Nějznámější crowdfundingové platformy v ČR se zaměřují na odměnový crowdfunding. Největším portálem je Hithit.cz, založený v roce 2013, který se v ČR stal synonymem odměnového crowdunfingu.

Druhým portálem, který si rozhodně zaslouží pozornost, je Startovač.cz. Startovačem prošly veleúspěšné kampaně jako je Trabantem napříč Tichomořím či DVTV.

V říjnu 2015 byl spuštěn portál Penězdroj.cz, který jako první přivedl do ČR kombinovaný crowdfunding. Přispěvovatelům totiž můžete skrze Penězdroj nabídnout odměnu ale i podíl.

Mezi dalšími hráči na poli českého odměnového crowdfundingu najdeme portál Nakopni.me.

Crowdfunding už v Česku ovšem má i své pomyslné hrobečky. Jeden z nich má Fondomat, crowdfundingový portál založený v roce 2011 se značným mediálním humbukem. Fondomat byl však v roce 2015 oficiálně ukončen. Krativcisobe.cz byl další fungující portál, který ale aktuálně není aktivní.

Koncem roku 2014 ohlásila Raiffeisen Bank spuštění své crowdfundingové platformy Odstartováno.cz. Reifeisen Bank se tak stala první českou bankou poskytující financování skrze crowdfunding. Odstartováno.cz si rychle získalo velkou pozornost veřejnosti, ale po pár měsících byl portál uzavřen.

Půjčkový crowdfunding nabírá obrátky

Největším půjčkovým crowdfundingovým portálem je v ČR bez pochyb Zonky.cz, projekt společnosti Creative Dock ve spolupráci v rámci PPF s Home Credit. Zonky se zaměřuje na spotřebitelské půjčky.

V České republice najdeme i portály zaměřené na půjčky pro menší firmy a podnikatele, mezi které patří např. Fundlift.cz, pujcmefirme.cz a symcredit.com.

Rozjezd podílového crowdfundingu

Prvním portálem umožňujícím v ČR podílový crowdfunding se v říjnu 2015 stal Penězdroj.cz. Brzy ale přibyl i dlouho očekávaný Fundlift.cz, který svým propojením se skupinou Roklen a Rockaway zaujal investory i podnikatele. Dalším portálem na českém trhu je také Invester.cz, který poskytuje několik možností nákupu podílu i prodej celé firmy.

Napište svůj komentář

O Crowderu

Crowder pomáhá kreativcům, inovátorům a podnikavcům zorientovat se v českém i zahraničním crowdfundingu.

Sledujte nás

Nejnovější články

Zásady dobré kampaně

Načasování

Projekt netrvá příliš dlouho, 30 – 50 dní by mělo stačit. Během kampaně aktivně komunikujte a nepřestávejte ani po jejím úspěšném ukončení – informujte o tom, jak svůj projekt naplňujete. Buďte realističtí ohledně termínů dodání odměn za podporu.

Video

Nemusí být profesionální, ale musí být originální. Měli byste:

  • Představit tým, být nadšení, upřímní a dobře se bavit!

  • Popsat příběh vašeho projektu, vysvětlit, proč by jej měli lidé podpořit.

  • Zobrazit či jinak ztvárnit předmět vašeho projektu a představit odměny pro přispěvatele.

  • Představit rozpočet.

Jasný popis

Nebuďte zdlouhaví, popište výjimečnost vašeho projektu jasně, srozumitelně a atraktivně. Obvykle je možné popis ještě změnit, pokud se bude ostatním zdát nejasný.

Zajímavé odměny

Odměny by měly být originální, spojené s projektem a osobní. Některé jsou nasnadě (CD s nově vydaným albem), ale snažte se být vždy originální, nabídnout něco, co nelze jen tak koupit (večeře s kapelou atd.).

Opět: nezapomeňte na náklady spojené s distribucí odměn. Doporučované příspěvky se pohybují mezi 5 – 20 eury, ale nebojte se vymyslet také nějaké zvláštní odměny pro vyšší příspěvky a také odměny pro firemní dárce.

NIKDY…

Neslibujte nic, co nemůžete dodržet.

Nenabízejte jako odměnu něco, co lze získat zdarma.

Nenabízejte duševní vlastnictví jiné osoby či organizace a nesdílejte své průkopnické inovace.

Během kampaně

Psychologické milníky jsou dva: 30% a 70%. Jejich překročení zvyšuje šanci na vybrání celé částky. Po překročení hranice 30% lidé začnou věnovat projektu pozornost. Po překročení 70% hranice začínají i skeptici věřit, že projekt uspěje. Někdy se vyplatí pomoct dosáhnout těchto hranic s pomocí vlastních zdrojů, což ovšem například zahraniční crowdfundingové portály neumožňují.

Prvních pár dnů vaší kampaně je třeba o jejím spuštění informovat co nejvíc lidí. Využijte kontakty, které jste nasbírali ještě před spuštěním kampaně. Dejte o sobě vědět a „nakopněte motor kampaně“.

Počítejte s tím, že když během prvních 10 dnů vaší kampaně vyberete minimálně 20% z vaší cílové částky, budete mít 80% šanci na úspěch celé kampaně.

Zamyslete se nad milníky, ke kterým můžete směřovat své přispěvovatele. Co uděláte, až se vybere 50% nebo 75%? A co když se vybere 150%?

Například projekt Jatka78 přislíbil, že si autoři oholí své pracně pěstěné vousy, pokud dosáhnou milníku vybraných 2,5 miliónu Kč, přestože jejich cílová částka byla 2 milióny Kč. Pomohli tak všechny motivovat k přispívání i přes dosažení cílové částky.

Jatka78 svůj úspěch postavili hlavně na neustálé komunikaci se svými fanoušky. Inspirujte se a komunikujte s těmi, kteří ve vás věří. Co se děje ve vašem zákulisí? Co zajímavého či vtipného dnes můžete sdílet?

Sdílejte své úspěchy! Jakého procenta jste dnes dosáhli? Oslavte to s vašimi fanoušky a sdílejte svůj úspěch! Nastavíte tak momentum dalším úspěšně splněným milníkům.

Systém odměn

Při sestavování odměn myslete na to, že je třeba nabídnout 5-12 zajímavých dárků za příspěvek. Odměny by měly být exkluzivní pro crowdfundigovou kampaň neboli takové, které nelze sehnat jinak, než přispěním na váš projekt v rámci crowdfundigové kampaně. Pohled do zákulisí či setkání s autory je vždy zajímavou možností.

Cena za odměnu by měla zohlednit případné poštovné a vaše náklady na její přípravu. Proto se nevyplácí nabízet odměny za cenu nižší, než je 100 Kč. Nejvíce příspěvků můžete očekávat v rozmezí 200 – 300 Kč.

Počítejte s tím, že někteří lidé vám rádi přispějí bez nároku na odměnu. V tom případě můžete nabídnout odměnu, která vás nebude stát prakticky nic – jako například děkovný email.

Nabídněte také pár odměn v řádu deseti tisíců. Počítejte s tím, že čím vyšší cena odměny, tím nižší by měly být náklady, které s poskytnutím odměny budete mít. Přispěvatel, který podpoří váš projekt v této částce, bude chtít většinu přispěných peněz věnovat projektu a ne samotné odměně. Dobrým tipem na tento druh odměn je večeře se zakladateli projektu či soukromé vystoupení v případě projektu z uměleckého odvětví.

Video

Je to jednoduché, čím lepší video, tím větší šance na úspěch. Vaše video totiž bude pravděpodobně jediným informačním kanálem, který si vaši potenciální přispěvovatelé opravdu shlédnou. Dejte si tedy skutečně záležet.

Vaše video by mělo hlavně přesvědčit, že příspěvkem lidé pomohou také sobě a to nejen k dobrému pocitu. Snažte se tedy ve vašich posluchačích vzbudit pocit, že se jich vaše problematika týká.

Vaše video by nemělo přesáhnout 2 minuty. 1 minuta je ovšem ideální. Čím dokážete během tohoto času zaujmout?

Co by mělo vaše video obsahovat?

  • Proč jste do realizace projektu tak zapálení?

  • Co vás inspirovalo?

  • Co přinášíte za novinku, vychytávku, skvělou věc, která změní svět?

  • Co získají vaši přispěvatelé, kteří vám pomůžou s realizací a proč by měli pomoct právě vám?

  • Proč jste s projektem zvolili crowdfunding a odmítáte „tradiční“ přesvědčování investorů?

Ve videu neztrácejte čas přílišnými detaily. Není třeba uvádět cílovou částku, ale spíš se zaměřte na cíl projektu a vtipné či originální podání. Na konci videa řekněte, co mají vaši posluchači udělat pro podporu – sdílet video, přispět na konkrétním portálu, pozvat kamarády?

Nezapomeňte v popisku videa na youtube.com uvést odkaz na vaši crowdfundingovou kampaň!

Propagace

Povídejte si s vašimi fanoušky

Vaši šanci získat peníze zvýšíte tím, že s vašimi fanoušky budete komunikovat neustále – nejen ve chvíli, kdy od nich potřebujete peníze. Oživte svůj Facebook, sdílejte zajímavé články a videa, bavte se se svými fanoušky. Až spustíte vaši kampaň, budou už zvyklí vás poslouchat.

Stejně tak je třeba, aby vaše komunikace s koncem crowdfundingové kampaně neuhasla. Ano, oslavte (a zapijte) váš úspěch, ale počítejte s tím, že za sebou teď máte skupinu lidí, kteří ve vás věří a stali se součástí vašeho týmu. Informujte je, jak se vašemu projektu daří, berte je jako své skalní fanoušky, kteří jsou pro váš projekt nesmírně cenní. Oplatí vám to tak, že o vás budou mluvit, jelikož se budou cítit, jako jedni z úzkého kruhu tvůrců. A hlavně… poděkujte jim! Bez nich by váš projekt byl stále jen nápad!

Sociální sítě

Facebook, Twitter, … čím více sítí, tím větší šance na dosažení cílové částky. Zapojte přátele a požádejte je, aby dali o vašem projektu vědět svým kontaktům. Buďte aktivní, ale vždy se snažte najít rovnováhu mezi šířením novinek a spamováním.

Offline propagace

Offline propagace znamená osobní schůzky s potenciálními donory. Zorganizujte setkání, kde se s takovými lidmi můžete potkat. Pokud se vaše kampaň blíží ke konci a vy se obáváte, že neseberete požadované množství peněz, zorganizujte společenskou akci a vyzvěte účastníky k přispění přímo na místě!

Opinionmakeři a celebrity

Znáte slavné lidi? Zapojte je! Mohou povědomí o vašem projektu šířit svými kanály a stát se také součástí kampaně (prostřednictvím videí, fotografií atd.).

Tradiční média

Zájem tradičních médií o projekt několikanásobně zvyšuje pozornost věnovanou dárci. Mnohem více dárců se k projektu dostane prostřednictvím přímých kanálů než prostřednictvím prohlížení stránek crowdfundingových portálů. Málokdo brouzdá po internetu s cílem podpořit nějaký projekt – jiné to je, pokud o projektu slyší v rádiu a zaujme jej. Pak si rád stránky s projektem otevře a podpoří ho.

Potenciální dárci

Komunikujte s potenciálními dárci, buďte aktivní v diskusi pod vaším projektem a ochotně odpovídejte na všechny otázky také na sociálních sítích.

Aktualizace

Aktuální informace jsou klíčové. Nahráním projektu na web práce nekončí, ale naopak začíná. Posílejte aktuální informace, mluvte s lidmi, nahrávejte fotografie, video a další materiály. Vytvořte příběh vašeho projektu a motivujte lidi, aby jej sdíleli. Nezapomínejte komunikovat ani po skončení kampaně – dost možná budete brzy dělat další!

Výběr crowdfundingové platformy

Najděte si platformu s dobrou pověstí a obstojným tokem projektů.

Zjistěte si, zda platforma poskytuje podporu PR, komunikace a plánování.

Český nebo zahraniční crowdfundingový portál?

Pokud se rozhodujete, zda využít mezinárodní nebo českou platformu, zvažte, jestli je váš projekt zajímavý mezinárodně nebo specificky pro české či lokální prostředí.

Globální platformy jsou vhodnější pro technické projekty, ale třeba zvážit také možné překážky (účet v zahraniční bance, distribuci odměn dárcům v zahraničí, chybějící znalost prostředí).

Finanční plán

Při financování vašeho projektu se nespoléhejte jen na crowdfunding, ale vyzkoušejte také jiné druhy příjmu.

Sepište si seznam potenciálních podporovatelů a oslovte je přímo. Jaká společnost podporuje aktivitu ve vaší oblasti? Jak zapadáte do jejich programu? Čím pro ně můžete být zajímavější než ostatní projekty? A mimochodem nemáte kamarády, či známé, kteří v této společnosti pracují a mohou vás doporučit?

Cílová částka je suma peněz, kterou potřebujete k dokončení projektu – musí být realistická a dosažitelná, ne příliš vysoká, ale musí pokrýt všechny vaše náklady.

Jaké náklady je třeba očekávat?

  • Provize crowdfundingového portálu, která bývá 6-10% z cílové částky

  • Srážky za platby přes platební brány jako je PayPal (většinou 3-5%)

  • Náklady na odměny a jejich dopravu k těm, kteří vám přispěli

  • Případně také náklady na produkci videa a sepsání popisu projektu

  • Ověřte si, jestli nebudete muset platit daně z příjmu. V ČR se většinou daní vybraná částka mínus náklady na její sesbírání. Příjem z crowdfundingu pak bývá hodnocen jako „jiný příjem“.

Průzkum trhu

Než se pustíte do přípravy vlastní kampaně, udělejte svůj domácí úkol a prozkoumejte, jestli se v minulosti podobný projekt už na crowdfundingových portálech objevil.

Projděte crowdfundingové portály a hledejte projekty podobné tomu vašemu. Proč tyto projekty byli či nebyli úspěšné? Jak byly popsány? V čem byly zajímavé?

Hledání inspirace přes Google

Prvním krokem je samozřejmě projekty podobné tomu vašemu vyhledat přes Google. Sledujte, jak se na webu prezentovali a k čemu to vedlo.

Zaměřte se také na klíčová slova. Chystáte se uspořádat výstavu fotek z Vietnamu? Googlujte, kde se o Vietnamu píše, koho by váš projekt mohl zajímat, a oslovujte.

Zajímavé pro vás také bude, kdo o podobných projektech psal. S tím vám také pomůže Google. Řekněme, že projekt podobný tomu vašemu se jmenuje Ranní rosa a má webovou adresu rannirosa.cz.

Do Googlu zadáme: “rannirosa.cz” -inurl:www.rannirosa.cz

Google nám vyhledá všechny stránky, na kterých se nachází slova “rannirosa.cz”, ale tyto stránky nejsou přímo na adrese rannirosa.cz. Neboli Google nám napoví, kde se všude o webu rannirosa.cz píše.

Tato informace nám pomůže zjistit, co o projektu psali ostatní, kde se o něm lidé mohli dozvědět a jak byl na webu propagován. Až budeme propagovat náš vlastní projekt, můžeme se z těchto informací poučit.

Cílová skupina

Projděte si, kdo na podobné projekty přispěl? Snažte se vysledovat, kdo je vaším nejpravděpodobnějším podporovatelem. Koho problém, který řešíte, nejvíce pálí? Komu by se vaše řešení mohlo nejvíc líbit? Komu by váš projekt mohl zapadnout do vlastní agendy? Kdo se s ním ztotožní? Na co se tito lidé na webu nejčastěji dívají? Jak se můžete dostat do jejich zorného pole? A jak je zaujmout?